Mégtöbb dolog az önéletrajzhoz

Mégtöbb dolog az önéletrajzhoz

Nincs könnyű dolgunk, hiszen magunkat kell eladni. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy alapos önismerettel rendelkezzünk, tisztában legyünk a képességeinkkel, tudjuk, hogy mit akarunk, és persze ismerjük a piaci lehetőségeket is, és profi önéletrajzzal mutatkozzunk be.


Mi a cél?

Mielőtt hozzákezdenénk az önéletrajzíráshoz, fontos, hogy tisztázzuk, mi a cél, mit akarunk elérni vele. Az önéletrajz küldetése, hogy felkeltse irántunk az érdeklődést, behívjanak személyes beszélgetésre. Ennek a célnak kell alárendelni mindent: a tartalmat, a formátumot és a célba juttatás módját is.

Önéletrajz = szórólap

Az önéletrajz sokban hasonlít az üzleti életben használt szórólaphoz. Önmagában kicsi a hatékonysága, ezért ha csak úgy elküldjük valahová, nem nagy az esélye, hogy ez alapján be is hívjanak.
Ügyeljünk arra, hogy formailag áttekinthető legyen az önéletrajz, és jól elrendezett. Az az igazi, ha olyan, mint egy jéghegy, a tetején, ami elsőre látszik, van a lényeg, vagyis rögtön kiderül belőle, hogy ki vagy és mit akarsz. A kiemelések azt emeljék ki, ami a cél (az interjú megszerzése) szempontjából valóban fontos lehet.
Ha egy jó nevű cégnél dolgoztunk, akkor azt érdemes kihangsúlyozni, ha viszont egy ismeretlen kisvállalkozásnál, akkor jobb, ha a beosztást emeljük ki (pl: területi vezető). Adjuk meg, milyen feladataink voltak és milyen eredményeket értünk el. Sokkal informatívabb az a megfogalmazás, hogy „egy 10 ezer fős vállalat HR-feladatait intéztem másodmagammal", mint az, hogy „HR-asszisztens voltam".

Rólunk szól, de nem nekünk!

A munkáltató akkor kezd önéletrajzot olvasni, ha valamilyen problémája van, amit meg kell oldania. Próbáljunk meg a lehetőségekhez mérten választ adni a kérdésére: vajon ez az ember lesz-e a megoldás? Más szóval, az igazán jó önéletrajz célzott, mindig az adott feladathoz, munkakörhöz szabjuk az önéletrajzot, csak az legyen benne, ami odatartozik. A vállalat igényeire fókuszáljunk!

Az igazat, csakis a színtiszta igazat

A saját „termékismertetőnket" úgy kell elkészíteni, hogy a lehető legjobb színben tüntessen fel - anélkül, hogy túlságosan eltávolodnánk a valóságtól.

Az önéletrajz nem regény

Az önéletrajzunk lehetőleg ne legyen több két oldalnál, ha pályakezdő vagy, akkor egy oldalnál.
A fejlécbe tegyük a nevünket és az elérhetőségeinket. Ha itt vannak a személyes adataink, hamar megtalálják őket, és könnyen azonosíthatók a lapok, ha esetleg elkeverednek.

A hibára nincs mentség!

Mindig nézessük át legalább két megbízható emberrel az általunk késznek ítélt művet. Ne maradjon benne egyetlen rossz helyen lévő pont sem - tökéletesnek kell lennie. Elég egy elírás ahhoz, hogy a kukában landoljon, a karrierrel együtt...

A fotó

Sokaknak okoz dilemmát, hogy rakjanak-e fotót az önéletrajzukra, vagy sem. Ha kérik, akkor feltétlenül. Ha nem, akkor is érdemes, a kutatások szerint az emberek először a képre néznek. Ez nem hivatalos irat vagy okmány: ide olyan profi portréfotó kell, amelyik a legelőnyösebben és az adott munkakörhöz illően ábrázol.

E-mailen vagy futárral?

Manapság általában e-mailen küldjük az önéletrajzot, vannak olyan cégek is, ahol egyenesen a vállalati szerverre lehet feltölteni a jelentkezést. Ennek ellenére a nyomtatott betűnek még mindig megvan a varázsa, könnyebb is olvasni. Ha tudod, az elektronikus jelentkezés mellett juttasd el az önéletrajzodat kinyomtatva, levélben is a munkáltatóhoz. Jó minőségű papíron küldd, hozzá illő borítékkal - erre érdemes áldozni. Az a jó, ha a papír illeszkedik az állást meghirdető cég profiljához.