Első napok a munkahelyen

Első napok a munkahelyen

Túljutottunk a felvételi interjúkon, a kötelező bemutatkozáson, de még mindig nincs vége a tortúrának. Meg kell találnunk a helyünket, megszerezni a főnök és a kollégák bizalmát.


Hogyan könnyíthetjük meg a beilleszkedést?

Első szabály: Csendben figyeljünk!

Lehet, hogy az előző munkahelyünkön mi voltunk a hangadók, és mindig is szerettünk a középpontban lenni, jobban tesszük, ha az új cégnél az első időszakban inkább visszahúzódóak maradunk. A terepfelméréshez idő kell: megfigyeljük, hogy ki milyen szerepet tölt be a csapatban, ki a hangadó, ki a vezér, és ki az, akitől jobb inkább tartani. Nagyon sok mindent elárul, hogy a szabadidőt (kávé- és ebédidőt) ki kivel tölti, mennyire szoros barátságok szövődtek az irodában. Egy-két nap múlva már az is látszik, hogy vannak-e klikkek a csapatban, és ezek mennyire zártak.

Általában már az első héten látszik, hogy kik mellé illünk a legjobban, így érdemes velük kapcsolatot kezdeményezni, csatlakozni a beszélgetéseikhez.

Második szabály: Kerüljük a konfliktusokat!

Előfordulhat, hogy már az első időkben szem- és fültanúi leszünk egy munkahelyi veszekedésnek, ilyenkor tanácsos teljesen semlegesnek maradni. Még ha úgy is ítéljük meg, hogy az egyiknek vagy a másiknak volt igaza, nem érdemes ezt kinyilvánítani, ráadásul sok összetevője és komoly múltja is lehet a vitának. Ha esetleg mi kerülünk valakivel nézeteltérésbe, azt is ajánlatos a lehető legcsendesebb, leggyorsabb módon elintézni. Lehetőleg négyszemközt, nyugodtan, kompromisszum készen tisztázzuk a problémát, és ügyeljünk arra, hogy ez még egyszer ne forduljon elő.

Harmadik szabály: Várjunk a véleménynyilvánítással!

Valószínűleg velünk is előfordult már, hogy az első benyomásunkat sokszorosan korrigálnunk kellett. Az első látásra barátságtalan, morózus főnökről kiderül, hogy egy végtelenül kedves ember, vagy épp ellenkezőleg: a mindig segítőkész, mosolygós asszisztens valójában minden rosszindulatú pletyka elindítója. Épp ezért ne is adjunk hangot az első időszakban annak, hogy kit milyennek ítélünk meg. Nem ismerjük továbbá a belső csatornákat (Katika a kávézóban Áginak, Ági Jánosnak, János a főnöknek...), és könnyen rossz helyre kerülhet a meggondolatlan kritikánk.

Nem csak rajtunk múlik

A beilleszkedés sikere nagy részben függ attól, hogy a főnökünk mennyire ítélte meg jól a személyiségünket. Jól döntötte-e el, hogy a pályázók közül ki melyik csapatba illik. Előfordulhat, hogy nem a mi hibánk, hogy nem találunk közös hangot a munkatársainkkal, hanem a rossz vezetői döntés miatt nem tudunk beilleszkedni.

Céges program a beilleszkedés

Léteznek már tréningek, ahol a kirúgott menedzserek lelkét ápolják a nagyvállalatok, úgy léteznek már programok, ahol a dolgozók beilleszkedését támogatják a cégek. Egy ilyen tréning során a dolgozók előadások keretében megismerhetik a vállalat működését, betekintést nyerhetnek a vállalati kultúrába. Emellett tájékoztatják a dolgozókat leendő feladataikról, és bemutatják őket a kollégáiknak. Ezután a közvetlen vezető bemutatja a részleget, és arról is kapnak felvilágosítást, hogy a különféle problémák során kihez fordulhatnak.

Tipp: A titkárnő segíthet

A tájékozódásban nagy segítséget nyújthat a titkárnő, aki a legtöbb helyen a „háziasszony" szerepkörét is betölti. Tőle lehet udvariasan megkérdezni, hogy merre van a kávéfőző, hogyan használjuk a fénymásolót... és közben finoman tovább érdeklődni, emberekről, munkáról, főnökről.